Nieuwe €1 miljoen kostende upgrade voor de Koenigsegg Regera

White Koenigsegg Regera hypercar with red accents
Vanaf februari 2025 kan je een enorm optie pakket aanvragen als eigenaar van de Koenigsegg Regera. Het betreft een complete versnellingsbak swap en verwijdering van het hybrid element.

De Regera werd in 2015 onthuld en de laatste exemplaren (80 totaal) werden afgeleverd in 2022. Er ligt een twin-turbo 5.0L-V8 in gecombineerd met 3 elektro motors samen goed voor 1500 pk. Bijzonder is de Koenigsegg Direct Drive (KDD), waarmee je in de 1e versnelling naar de 400 km/h kan. Daarnaast waarderen veel eigenaren het uitzonderlijke rijgemak van deze hypercar.
White Koenigsegg Regera hypercar back

Bovenstaande klinkt allemaal geweldig, maar de Regera heeft ook zo zijn gebreken. Dat ligt vooral aan de betrouwbaarheid van het hybrid systeem. Net als bij concurrenten zoals de McLaren P1 zijn hier regelmatig problemen mee. De verwachting is dat dit in de toekomst alleen maar erger wordt.

Ook de markt is de afgelopen jaren veranderd. Het gaat mensen niet meer om het hebben van de meeste pk's of de extreemste specificaties. Het hebben van een verbrandingsmotor, een handbak en puur rijplezier wordt nu veel belangrijker gevonden. Neem de Lotus Evija of de Rimac Nevera, deze volledig elektrische hypercars met fantastische acceleratie tijden worden maar moeilijk verkocht. De GMA T.50 en de Pagani Utopia, beide handgeschakeld met een V12, zijn daarentegen super populair. 

Tenslotte stagneerde de Regera markt in 2024 ook een beetje. Uit een onderzoek van Egg Registry bleek dat bijna 20 exemplaren tegelijk te koop stonden, waarvan de meeste al maandenlang. Dit liet Koenigsegg natuurlijk niet zomaar gebeuren, en ook om bovenstaande argumenten werd dan ook besloten om de Regera nieuw leven in te blazen.
Orange Koenigsegg Regera hypercar front

De eerste verandering is het verwijderen van de elektrische componenten, dit betreft de 4.5 kWh accu en de 3 elektromotoren. Dit zal de hybrid problemen oplossen en daarmee de eigenaren veel gezeur en onderhoudskosten schelen. Een ander voordeel is de grote gewichtsbesparing, al is de keerzijde natuurlijk dat je ook 700 pk verliest. Al is dit misschien helemaal niet zo erg kijkend naar de moderne hypercar markt.

Ten tweede geeft Koenigsegg je de keuze om de KDD te vervangen voor de Light Speed Transmission (LST) uit de Jesko. Dit betekent dat je ene versnelling wordt vervangen voor een 9-traps automaat, wat natuurlijk een gavere rij ervaring biedt. Hiervoor betaal je wel flink: €820.000! Later wil Koenigsegg ook het unieke Engage Shift System (ESS) uit de CC850 aanbieden. Dit is een alternatief voor de LST waarmee je niet alleen een 9-traps automaat krijgt, maar ook een 6-traps handbak waar je elk moment naartoe kan switchen. Verwacht wordt dat deze optie minstens €1 miljoen gaat kosten.

Grey Koenigsegg Regera interior

Hoewel bovenstaande opties de Regera weer populair maken, zijn de CC850 klanten hier natuurlijk niet zo blij mee. Zij dachten iets unieks in huis te halen (de ESS), en betaalde door maar liefst €3,6 miljoen voor. Nu hebben Regera eigenaren dezelfde optie, wat de CC850 marktwaarde kan laat dalen.

Wat vind je van deze Koenigsegg artikelen:

Image credits: SuperVettura en Carage