De prachtige Huayra Epitome is een van de nieuwste one-offs van Pagani. Hij is gebaseerd op de Pagani Imola, maar de exclusieve Grandi Complicazioni afdeling heeft het design op een unieke wijze aangepast. CEO Horacio Pagani vindt het zelf een van zijn allerbeste creaties. Het bijzonderste aan deze V12 hypercar is misschien wel de versnellingsbak, dit is namelijk de eerste handgeschakelde Huayra.
Wat is er aangepast?
In het begin van het ontwerpproces leverde de klant zijn Pagani Imola coupe in. Dat chassis diende als basis voor de Epitome, wat vertaald naar het Nederlands toppunt betekent. In samenwerking met LMM Design werden schetsen gemaakt, en vervolgens heeft de Grandi Complicazioni afdeling van Pagani dit gerealiseerd. Al met al heeft het hele proces bijna 2 jaar geduurd. Aan de voorkant zie je een compleet nieuwe bumper en splitter, dit nieuwe ontwerp zorgt voor extra downforce en balans. Ook de voorlichten zijn aangepast: een gewone Huayra heeft aan beide kanten 4 lampen, maar de Epitome heeft er maar 2 per kant.
Verder was de klant niet helemaal tevreden over de spoiler van de Imola, hij wilde graag meer elegantie toevoegen door een motorkap met geïntegreerde spoiler te ontwikkelen. Tegelijkertijd zorgt dit nieuwe design ook voor een kleine performance verbetering. Tenslotte is de achterkant behoorlijk verbouwd. Het interessants is misschien wel het uitlaatsysteem. Op de diffuser zijn namelijk 2 pijpen toegevoegd die het idee van de aangeblazen diffuser doorvoeren. Deze techniek is afkomstig uit de Formule 1 (ondertussen verboden) en zorgt voor veel meer downforce.
Design perfectie
Het exterieur is bijna volledig uitgevoerd in blauw-getint carbon. Natuurlijk is dit geen gewoon blauw, maar helemaal nieuw ontwikkeld. Er is gekozen voor een Champagne geanodiseerd metalen afwerking met bijpassende aluminium alloy monolithic velgen. De velgen zijn geïnspireerd op die van de Imola, maar lichtelijk aangepast om de auto nog unieker te maken.
Het interieur is grotendeels van cognac kleurig leer, met een grijze accent stof gemaakt door Loro Piana, een zeer luxueuze stoffenproducent. Ook zijn er bepaalde onderdelen uitgevoerd in glimmend black mamba getint carbon.
Een unieke versnellingsbak
Niet alleen het design is bijzonder, dit is namelijk de eerste Huayra met een handbak! Het is er een met zeven versnellingen, gebouwd door Xtrac. Hij is speciaal geoptimaliseerd voor de 864 pk sterke V12 van AMG, wat overigens 14 pk extra is vergeleken met de standaard Imola.
Grandi Complicazioni
Zelfs bij exclusieve merken zoals Pagani, die maar een stuk of 50 auto's per jaar produceren, is er vraag naar een speciaalafdeling. Bij Koenigsegg is dat de Legends Division, bij Bugatti is dat Sur Mesure, en vergelijkbaar heeft Pagani de Grandi Complicazioni afdeling. Klanten met een hele zak geld die iets echt unieks willen kunnen daar terecht. Vervolgens wordt er een uitgebreid proces opgestart, waarbij nauw wordt samengewerkt met de klant. Het begint met een jaar lang ontwerpen, en daarna wordt er nog een jaar uitgetrokken voor het bouwen. Naast one-offs creëert Grandi Complicazioni ook wel eens few-offs, zoals de €7 miljoen kostende Huayra Codalunga.
Maak kennis met de eigenaar
De eigenaar heeft een grote Pagani verzameling, met onder andere een Zonda Cinque. De collectie staat in Marbella, Spanje. In tegenstelling tot veel andere one-off hypercars is dit geen garage queen. De eigenaar neemt de Epitome namelijk mee naar allerlei auto events. Denk bijvoorbeeld aan het Goodwood Festival of Speed '24 of The ICE '25 in St. Moritz.
Bekijk ook eens deze Pagani's en one-offs:
Update 20 maart: informatie bijgewerkt en uitgebreid, lay-out verbeterd en laadsnelheid verhoogd.
Image credits: Pagani