In juni 2024 werd de langverwachte opvolger van de Chiron onthuld, de Bugatti Tourbillon. Dit is de eerste hypercar met een V16 motor, die samen met 3 elektromotors 1800 pk genereerd. Daarnaast zijn er nog veel meer bijzondere features in verwerkt, met Mate Rimac als CEO weet je dat dat wel goed zit.
De achterkant doet denken aan La Voiture Noire, een €11 miljoen kostende one-off uit 2019. Ook de naad die in het midden over de auto loopt is daarop geïnspireerd. Verder lijken de achterlichten veel op die van de Bugatti Divo. Het is wel duidelijk dat er in de ontwerpfase veel is gekeken naar Bugatti's rijke historie. De grote diffuser is wel helemaal nieuw, deze begint al halverwege de auto. De Tourbillon heeft nog wel een uitklapbare spoiler maar die is puur om te helpen remmen, de diffuser regelt de rest.
Update 22 maart: informatie bijgewerkt en uitgebreid, lay-out verbeterd en laadsnelheid verhoogd.
Content
- Iconisch design
- Naamherkomst
- Een unieke V16
- Noemenswaardige opties
- Specificaties en prijs
- Nederlandse klanten
- Foto Galerij
Iconisch design
Het DNA van Bugatti is goed terug te vinden. Natuurlijk is de hoefijzer grille behouden, hij is alleen wat breder geworden. Daarnaast heb je de kenmerkende C-vorm aan de zijkanten die de Chiron en Veyron ook hadden.
De voorkant is wat langer geworden en misschien vallen de panelen boven de voorlichten je wel op. Deze zien er elegant en agressief uit maar voeren tegelijkertijd lucht af naar de motor. Tenslotte is het deurmechanisme veranderd. Ze gaan niet meer naar opzij open maar schuin omhoog (butterfly effect).
In het interieur heeft Bugatti toch wel hele bijzondere ideeën doorgevoerd. Het opvallendst is het stuur: die kan je draaien zonder dat het hart van het stuurwiel meedraait. Omdat daar de tellers aan vastzitten kan je die nu ook in de bochten goed zien. Die tellers zijn trouwens allemaal analoog gebleven en lijken veel op grote luxe horloges, een verwijzing naar de naam. Op het middenpaneel is er één klein digitaal scherm dat standaard verborgen is tenzij je hem uitschuift. Schermen verouderen namelijk snel volgens Bugatti wat niet in lijn is met hun tijdloze design.
Naamherkomst
De Veyron en de Chiron zijn vernoemd naar vroegere coureurs van Bugatti, maar Tourbillon is geen coureur; het is een speciaal onderdeel in luxe horloges. Een tourbillon vermindert de invloed van de zwaartekracht op het mechanisme, wat zorgt voor meer precisie.
Een unieke V16
De Tourbillon is de eerste hypercar met een V16. Dit was vrij lastig te realiseren, ter vergelijking is het merk Devel hier al bijna 10 jaar zonder succes mee bezig. Wat mij betreft was het de investering wel waard want de V16 maakt een geweldig nieuw geluid. Bovendien moeten we niet vergeten dat Bugatti een van de weinige merken is die hun cilinder aantal momenteel niet laat afnemen. De motor ligt helemaal blootgesteld achterin waardoor iedereen hem goed kan bewonderen. Vergeleken met de W16 uit de Chiron is het een langere en dunnere motor, maar toch is de wielbase slechts 3 mm toegenomen.
Over maten gesproken, hij is 3 cm lager dan de Chiron en ook wat dunner waardoor de inzittenden dichter op elkaar zitten. Deze verdunning was mogelijk omdat in in plaats van de brede versnellingsbak nu het accupakket tussen de stoelen ligt. De accu van ongeveer 25 kWh levert energie aan 3 elektromotoren: 1 achterin en 1 voor elk voorwiel. Samen zorgen zij voor 800 pk en in combinatie met de V16 kom je dan uit op een verbluffende 1800 pk.
Noemenswaardige opties
Vanaf maart 2025 kunnen klanten in Molsheim hun Tourbillon configureren. Daarbij zijn meer opties beschikbaar dan ooit tevoren, waaronder het Équipe Pur Sang pakket dat gericht is op circuit performance. Onderdeel van dit pakket is een speciale frontsplitter die samen werkt met een nieuwe spoiler waarop kleine endplates zijn gezet. Daarnaast wordt de hoeveelheid uitlaten verdubbeld naar 8, zelfs getunede Supra's hebben er niet zoveel! Al deze upgrades zijn bedoeld om de aerodynamica te verbeteren. Verder horen er ook aangepaste velgen bij dit pakket die de turbulentie rond de wielen verminderen. Tenslotte krijgt het interieur een sportievere look door middel van extra carbon fiber onderdelen en performance stoelen. Op onderstaande foto is het Équipe Pur Sang pakket te zien.
Specificaties en prijs
Mate Rimac vertelde tijdens de onthulling dat Bugatti niet meer echt draait om getallen. Toch is de performance vergeleken met de Chiron behoorlijk toegenomen. Standaard gaat hij 380 km/h maar met een speciale Speed Key wordt het mogelijk om een snelheid van 445 km/h bereiken. Mocht je een Tourbillon willen heb je daar een flinke zak geld voor nodig, hij kost €3,8 miljoen! In totaal worden er 250 exemplaren gemaakt, met de volgende specs:
- 0-100 km/h: 2.0 sec (Chiron: 2.4 sec)
- 0-200 km/h: <5 sec (Chiron: 6.1 sec)
- 0-300 km/h: <10 sec (Chiron 13.1 sec)
- 0-400 km/h: <25 sec
- Topsnelheid: 445 km/h (Chiron: 420 km/h)
- Vermogen: 1800 pk (Chiron: 1500 pk)
- Koppel: 2300 Nm (Chiron: 1600 Nm)
- Max tpm: 9000 tpm
- Gewicht (DIN): <1995 kg*
- Elektrisch bereik: 60 km
- Motor: 8.3L-V16 + 3 elektromotors
- Start levering: 2026
Nederlandse klanten?
Rally coureur Bernhard ten Brinke heeft laten weten dat hij een Tourbillon heeft gekocht. Bernhard is een groot autoverzamelaar en heeft onder andere een Ferrari Daytona SP3 en Ferrari Monza SP2 in zijn collectie. Meer informatie over zijn nieuwe Bugatti aankoop volgt binnenkort. Daarnaast zou het goed kunnen dat ondernemer Michel Perridon ook een Tourbillon heeft gekocht. Hij is een Bugatti verzamelaar met ondertussen meer dan 30 modellen in zijn collectie, waaronder de Chiron Super Sport 300+. Michel heeft nog niks verteld over een eventuele aanschaf van de Tourbillon, maar het zou zomaar kunnen dat hij er ook eentje heeft besteld.
Ook interessant
- De laatste Bugatti Chiron, de Super Sport L'Ultime
- Een andere gloednieuwe Bugatti, de Bolide
- Een andere gave hypercar, de Pagani Huayra R Evo
Galerij
![]() |
Niet alleen geïnspireerd op de Chiron en Type 57SC, maar ook op een valk |
![]() |
Een enorme diffuser onderscheidt de achterkant |
Image credits: Bugatti