30 mei 2024 is de boeken in gegaan als een trieste dag voor autofans: de 500e en tevens laatste Bugatti Chiron werd toen afgeleverd. Na bijna 10 jaar was dat toch echt het einde van een van de beroemdste hypercar series ooit. Wel heeft Bugatti met de Chiron Super Sport L'Ultime gezorgd voor een spetterende en eervolle finale. Dit prachtige en bijzondere exemplaar zit namelijk boordevol verwijzingen naar de hoogtepunten uit de Chiron serie.
Historisch design
De Chiron Super Sport L'Ultime is gespoten in atlantic blue en French racing blue. Daar is niet zomaar voor gekozen: de eerste Chiron, die in 2016 op de autoshow van Genève werd gepresenteerd, had precies dezelfde kleurstelling. Verder is er op een heleboel plekken "#500" met de hand geschilderd, bijvoorbeeld op de motor en de onderkant van de spoiler. De velgen vertellen ook een verhaal: de (blauwe) cirkel is rond, 500/500 exemplaren zijn afgeleverd.
Daarnaast zie je een heleboel plaatsnamen op de zijkanten staan. Dit zijn allemaal locaties waar een bijzondere gebeurtenis zich heeft afgespeeld in de geschiedenis van de Chiron. Denk aan de fabriek in Molsheim, de lancering in Genève, de tests op circuit Paul Ricard en de 300 mph run in Ehra-Lessien. Ook verschillende Bugatti dealers, zoals de Nederlandse stad Leusden zijn erop geschreven.
Het interieur is van blauw leer en blue-tinted carbon. Wederom zijn er op verschillende plekken "#500" en "L'Ultime" badges aangebracht. De hele auto is ontworpen door Bugatti's Sur Mesure afdeling.
Korte terugblik
In 2016 werd de record brekende Veyron opgevolgd. Het model werd vernoemd naar Louis Chiron, een ex-coureur die voor Bugatti heeft geracet rond 1930. Er is speciaal voor Louis gekozen omdat hij de meeste podiums voor Bugatti heeft binnengehaald. Na 2016 zijn er verschillende versies en one-offs op gemaakt:
- Chiron Sport (2018): een sportieve variant.
- Chiron Super Sport 300+ (2019): een hele sportieve variant met de focus op topsnelheid.
- Chiron Pur Sport (2020): een hele sportieve variant met de focus op circuit performance.
- Chiron Super Sport (2021): een SS 300+, maar een stuk comfortabeler.
- Chiron Profilée (2022): een bekende one-off verkocht voor €9,8 miljoen.
De bijzonderste uit dit rijtje is misschien wel de SS 300+, die met een topsnelheid van 490 km/h op dit moment 's werelds snelste productie auto is. Verder zullen we de Chiron herinneren vanwege zijn legandarische W16, maar gelukkig zijn de nieuwe Bugatti Mistral en Bolide ook uitgerust met deze motor. Ondertussen is de opvolger van de Chiron al bekendgemaakt: de Bugatti Tourbillon. Met een V16 motor en een uniek ontwerp is dit zeker een waardige vervanger, alles daarover lees je hier.
![]() |
De eerste Bugatti Chiron |
Eigenaar en prijs
Bugatti heeft de L'Ultime nog even zelf gehouden maar in Augustus 2024 is hij afgeleverd aan de eigenaar. Het is niet bekend wie dit is, maar hij/zij woont in Connecticut, dat ligt in de Verenigde Staten. Het exacte bedrag staat niet vast, maar in Nederland zal hij ruim €5 miljoen hebben gekost. Tot nu toe is het een garage queen, maar laten we hopen dat de eigenaar er komende zomer wat ritjes mee gaat maken!
Ook interessant
Ontdek nog meer exclusieve Chiron one-offs:
Galerij
Update 22 maart: informatie bijgewerkt en uitgebreid, lay-out verbeterd en laadsnelheid verhoogd.
Image credits: Bugatti