Zo nu en dan komt er een klant naar Molsheim toe en zegt: "Heel leuk die Chirons, maar ik wil iets unieks hebben dat niemand anders kan kopen." Dat is moment waarop Bugatti's Sur Mesure afdeling in actie komt. Zij starten een project op waarin nauw wordt samengewerkt met de klant om al zijn of haar bijzondere wensen te realiseren. Dit leidt tot hele speciale modellen, waaronder deze Chiron Super Sport Red Dragon.
Design
Dit exemplaar van de exclusieve en ongelooflijk snelle Bugatti Chiron Super Sport, geleverd aan een klant in Singapore, wordt de “Red Dragon” genoemd. Dat komt omdat hij van achter tot voor is afgewerkt met prachtig rood getint carbon. Daarnaast was 2024, toen werd hij afgeleverd, het jaar van de draak in de Chinese cultuur. Ook spreek je Red Dragon in het Chinees "toevallig" uit als chì lóng, wat erg lijkt op Chiron. Als accentkleur is nocturne black gekozen, wat voor een zeer stoere look zorgt.
Natuurlijk is Bugatti's exclusieve Sur Mesure afdeling het interieur niet vergeten. De klant heeft gekozen voor wit leer mét rode accenten, wat natuurlijk goed past bij het exterieur. Verder is er meerdere keren zowel in het Engels als Chinees "Red Dragon" geschreven. Tenslotte zijn er een heleboel onderdelen in de cabine uitgevoerd in zwart carbon.
Chiron Super Sport
De Red Dragon is een unieke one-off gebaseerd op het Chiron Super Sport-platform, maar wat maakte dit model ook alweer zo bijzonder? De Super Sport is nauw verwant aan de 300+ variant, die met een indrukwekkende topsnelheid van 490 km/h het huidige wereldrecord in handen heeft. Toch legt de Super Sport iets meer de nadruk op luxe, wat ten koste gaat van die extreme snelheid. Net als de 300+ beschikt de Super Sport over een 25 cm verlengde achterzijde, wat niet alleen de stabiliteit bij snelheden boven de 400 km/h verbetert, maar ook het luchtgeruis vermindert.
Een ander opvallend detail zijn de verticaal geplaatste uitlaten in de diffuser. Deze dragen bij aan extra downforce, waardoor de achterspoiler lager kan blijven en de luchtweerstand beperkt blijft. Aan de voorzijde springen de negen openingen boven de wielkasten direct in het oog. Deze verwijzen niet alleen naar de EB110 Super Sport, maar helpen ook de turbulentie rond de wielen te verminderen.
Eigenaar
Oorspronkelijk werd de Red Dragon afgeleverd aan Toro Racing, een Chinees race team. Echter werd hij na een paar maanden al verkocht aan Laurence Escalante, CEO van Virtual Gaming Worlds. Laurence heeft een enorme auto collectie met onder andere een
Bugatti Bolide en Ferrai FXX K. Het grootste deel van zijn verzameling staat in Australië, maar de Red Dragon staat opgeslagen in de Wearnes Bonded Gallery in Singapore.
Specificaties en prijs
De prijs is niet bekengemaakt, maar in Nederlandse zou er ruim €5,0 miljoen betaald zijn aangezien een gewone Chiron Super Sport al €4,7 miljoen kost. Echter zou er in Singapore nog veel meer voor betaald zijn omdat de belastingen daar belachelijk hoog zijn op dit soort luxe auto's. Denk aan meer dan een verdubbeling van de prijs. De specs ten opzichte van een normale Chiron Super Sport zijn niet aangepast, maar die waren natuurlijk al fantastisch:
- Topsnelheid: 440 km/h
- 0-100 km/h: 2,4 sec
- 0-200 km/h: 5,8 sec
- 0-300 km/h: 12,1 sec
- 0-400 km/h: 28,6 sec
- Vermogen: 1600 pk
- Koppel: 1600 Nm
- Motor: quad turbo 8.0L-W16
Ook interessant
Benieuwd naar andere bijzondere Chiron one-offs?
Galerij
 |
Dit is Chinees voor Red Dragon |
Update 27 maart: informatie bijgewerkt en uitgebreid, lay-out verbeterd en laadsnelheid verhoogd.