Het verhaal van Koenigsegg is ooit begonnen bij het lanceren van het Competition Coupe prototype. Op dit platform is vervolgens flink geïnnoveerd met tot resultaat een geweldige serie van hypercars. In dit artikel lees je hoe de CC serie is opgebouwd en wat de exclusiefste exemplaren daaruit zijn.
CC Prototype
We gaan terug naar 12 augustus 1994, toen Christian von Koenigsegg zijn legendarische automerk oprichtte. 2 jaar later werd tijdens een raceweekend op het circuit van Anderstorp de eerste Koenigsegg getoond: het CC. Er werden direct hoge ogen mee gegooid toen bleek dat de CC de snelste auto op de baan was en onder andere de beroemde Lamborghini Diablo versloeg. Naast de indrukwekkende performance vielen het gemakkelijk afneembare dak en de bijzondere dihedral deuren ook op. Destijds was dit ongezien, zelfs Ferrari stond verbaasd te kijken naast hun F50. Toch was het nog maar een prototype met hier en daar wat aandachtspunten: de proporties klopten nog niet helemaal en er werd een motor geleend van Audi. Wel was het gelukt om met dit prototype Koenigsegg op de kaart te zetten.
 |
CC Prototype |
CC8S
In het jaar 2000 liet Koenigsegg weer van zich horen. Op de Paris Auto Show werd de CC8S (6 stuks) onthuld. De proporties van de CC8S waren verfijnt en de motor werd in-house geproduceerd, al was hij gebaseerd op een V8 van Ford. Verder was de monocoque nu niet meer gedeeltelijk maar helemaal van carbon gemaakt. De CC8S werd goed ontvangen door het grote publiek en verdiende meerdere prijzen, bijvoorbeeld het Guinness wereldrecord voor de meest krachtige productie motor en Top Gear noemde het de beste supercar van 2004, waarmee onder andere de Pagani Zonda werden verslagen.
 |
CC8S: topsnelheid = 390 km/h en 0-100km/h = 3,5 seconden
|
Fabrieksbrand
Het zat echter niet allemaal mee, in 2003 ging de fabriek in Margretetorp in vlammen op. Iedereen overleefde het maar van vele schetsen en archieven bleef niets over. Dit was een grote schok maar gelukkig vond Christian hetzelfde jaar nog een nieuwe fabrieks locatie in Ängelholm. Vroeger was dit het vliegveld van een Zweedse straaljager eenheid, de Ghost Squadron. Het logo van de Ghost Squadron was een spook en hun slogan was "The show must go on". Beide zijn overgenomen door Koenigsegg als tribuut aan de iconische vorige eigenaar.
 |
Ghost Squadron straaljager |
CCR
In 2004 werd op de Geneva Motorshow de langverwachte opvolger van de CC8S bekendgemaakt: de Koenigsegg CCR (14 stuks). In feite was dit een behoorlijk geüpgradede versie van de CC8S. Een jaar later werd de CCR uitgeroepen tot de snelste productieauto van de wereld toen hij
een snelheid van 388km/h neerzette op Nardo! Dit was precies 2 km/h meer dan dan de McLaren F1. Begin 2024 stond er een te koop in Engeland bij SuperVettura met een vraagprijs van €2,27 miljoen.
 |
CCR: topsnelheid = 395km/h en 0-100km/h = 3,2 seconden |
CCX (Edition)
In 2006 werd het volgende model al weer gepresenteerd, de CCX (30 stuks). X is het Romeinse cijfer voor 10, wat verwijst naar het 10-jarige jubileum van het CC prototype uit 1996. De CCX leek van buiten veel op zijn voorganger maar was van binnen flink geüpgraded met de nieuwste technologie en een motor die voor 100% gefabriceerd was door Koenigsegg. 2 jaar later werd hier een exclusieve versie van gemaakt, de CCX Edition (2 stuks). Vooral de nieuwe achtervleugel en side winglets vielen op, die samen zorgden voor meer stabiliteit op hoge snelheden. Verder werd de motor lichtelijk getuned en het exterieur werd volledig gemaakt van carbon. Begin 2024 stond er bij SuperVettura een CCX te koop waar €2,21 miljoen voor werd gevraagd.
 |
CCX: topsnelheid = 395km/h en 0-100km/h = 3,2 seconden |
 |
CCX Edition: topsnelheid = 400km/h en 0-100km/h = 3,0 seconden
|
CCXR (Edition)
Even terug naar 2007, want tussen de onthulling van de CCX en CCX Edition in lanceerde Koenigsegg maar liefst 2 andere modellen. We beginnen met de CCGT (1 stuk). Deze auto was niet straatlegaal en gemaakt om te racen in de FIA GT1 klasse. Dit pakte helaas anders uit dan verwacht, alles hierover staat in
dit artikel. Het tweede model uit 2007 was de CCXR (6 stuks). Dit was een CCX die geschikt was om op E85 brandstof te rijden, wat door het hogere octaan gehalte voor veel meer vermogen zorgt. Daarnaast werd de aerodynamische luchtstroom ook verbetert. Het Forbes Magazine zette de CCXR zelfs in hun lijst met de top 10 mooiste auto's aller tijden. Tegelijkertijd met de CCX Edition werd ook de CCXR Edition (4 stuks) onthuld. Deze kreeg een nieuwe achtervleugel, side winglets en een exterieur helemaal van carbon. De Edition modellen zou je kunnen zien als de zeldzame agressievelingen geoptimaliseerd voor circuit performance.
 |
CCXR: topsnelheid = 400km/h en 0-100km/h = 3,1 seconden |
 |
CCXR Edition: topsnelheid = 400km/h en 0-100km/h = 2,9 seconden
|
CCXR Trevita en Special Edition
Hetzelfde jaar nog onthulde Koenigsegg de uiterst exclusieve CCXR Trevita (2 stuks). Trevita is Zweeds voor "de drie witten". Oorspronkelijk zouden er namelijk 3 exemplaren worden gemaakt en wit verwijst naar het carbon, dat door een speciale techniek wit was gemaakt. Hiermee was Koenigsegg het eerste automerk dat gekleurd carbon produceerde. Het resultaat was verbluffend, zeker omdat de carbon laag nog een soort diamant behandeling kreeg (Koenigsegg Proprietary Diamond Weave). Na de Trevita werd er nog 1 finale model gemaakt voor in de CC serie, de CCXR Special Edition (2 stuks). Ten opzichte van de gewone Edition werden er verschillende technologieën uit de F1 in verwerkt zoals de transmissie en de achtervleugel. Daarnaast werden er een aantal gadgets toegevoegd aan het interieur, zoals een touchscreen infotainment scherm (destijds nog speciaal) en een G-force meter.
 |
CCXR Trevita: topsnelheid = 400km/h en 0-100km/h = 2,9 seconden |
 |
CCXR Special Edition: topsnelheid = 400km/h en 0-100km/h = 2,9 seconden |
CC850
De CCXR Special Edition betekende het einde van deze serie, althans voor ruim een decennium. In 2022 werd namelijk tijdens de Monterey Car Week de CC850 (70 stuks) bekend gemaakt. De CC850 werd speciaal gemaakt om het 20-jarige jubileum van de CC8S en de 50e verjaardag van Christian te vieren. Het is een moderne versie van de CC8S; van buiten hebben beide modellen veel overeenkomsten maar van binnen is bijna alles vernieuwd. Een van de opmerkelijkste innovaties is het engage shift system (ESS): daarmee kan je op elk moment wisselen tussen een 6-traps handbak en een 9-traps automaat. Top Gear heeft niet benoemd als innovatie van het jaar 2023.
 |
CC850: topsnelheid = / en 0-100km/h = / |
De CC850 betekent wel echt het einde van de prachtige CC serie, al zullen alle 70 exemplaren de komende jaren nog afgeleverd moeten worden. Het is een reeks auto's die zowel qua design als performance uitblinken. Niet eens alle records paste in dit artikel. Tenslotte kunnen we de CC850 misschien wel als hint zien: zal er in 2030 ook een nieuwe Agera worden onthuld?
Bekijk ook eens deze gedetailleerde Koenigsegg artikelen op Rapid Rides NL:
Bron: veruit het grootste deel van de informatie is te danken aan Koenigsegg, ondersteund met mijn eigen kennis. Image credits: Koenigsegg (11 foto's), SuperVettura (CCX) en Forsvarsmakten (straaljager)