De Koenigsegg CCGT werd van 2003 t/m 2007 ontwikkeld, speciaal om mee te doen aan de FIA GT1 klasse. Dit zou de grandioze instap zijn van het merk in het autoracen. Echter zat het allemaal niet mee. De FIA veranderde de toelatingsreglementen: voortaan mocht de monocoque niet meer van carbon gemaakt worden en de minimale productieaantallen van de publieke versies werden verhoogd van 20 auto's over meerdere jaren naar 350 auto's in 1 jaar. Voor zo'n klein en exclusief merk was het simpelweg onmogelijk om 350 CCR modellen te produceren binnen 1 jaar tijd. Daarnaast had de CCGT ook nog eens een carbon monocoque en zo kwam er een triest einde aan het race avontuur van Koenigsegg.
Vanaf 2007 heeft Koenigsegg zich alleen gefocust op het ontwerpen van straatlegale hypercars. Ze zijn niet meer bezig geweest met raceauto's en de CCGT werd verkocht. De nieuwe eigenaar heeft er 16 jaar lang goed voor gezorgd en heeft hem af en toe laten zien op een auto event. Tijdens het afgelopen Goodwood Festival of Speed event in de zomer van dit jaar werd de auto door Bonhams geveild. De huidige eigenaar, een autocollector die onder de naam ccol10 gaat, kocht hem voor ongeveer €3,8 miljoen. Sindsdien is hij een tijdje tentoongesteld maar vorige week kwam er veelbelovend nieuws naar buiten: de CCGT wordt in de Koenigsegg fabriek race klaar gemaakt! De auto voldoet namelijk aan de toelatingseisen van de historic GT klasse. De nieuwe eigenaar ziet dat ook helemaal zitten en hoogstwaarschijnlijk gaan we hem volgend jaar eindelijk in actie zien op het circuit. Dit nieuws werd bekendgemaakt tijdens onderstaande YouTube video:
Dit is natuurlijk geweldig nieuws! Aannemelijk zal de CCGT aan deze raceklasse meedoen, speciaal voor de endurance raceauto's tussen 1995 en 2016. Dit zal betekenen dat we hem ook in Nederland zullen zien want het circuit in Zandvoort staat ook op de planning!Image credits: 1e foto - GT Spirit, 2e en 3e foto - Bonhams Cars